توده هوای سیبری چیست؟ | پرفشار سیبری چه تاثیری بر روی آب و هوای ایران دارد؟

توده هوای سیبری چیست؟ | پرفشار سیبری چه تاثیری بر روی آب و هوای ایران دارد؟
وقتی حجم وسیعی از هوا روی منطقه سیبری و قطب شمال قرار می‌گیرد به آن توده هوای سیبری گفته می‌شود. معمولا خاصیت قطب با هوای فوق العاده سرد و خشک همراه است.
کد خبر: ۳۵۶۷۸
|
۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اعلام این موضوع به همشهری می‌گوید: «یک حجم وسیعی از هوا وقتی در یک منطقه بماند، خاصیت دما و رطوبتی آن منطقه را به خود می‌گیرد و به آن توده هوا گفته می‌شود.»

صادق ضیائیان ادامه می‌دهد: «حالا فرض کنید این توده هوا بر روی قطب شمال و جنوب مستقر باشد، در این زمان به آن توده هوای قطبی می‌گویند یعنی توده هوایی که خاصیت دما و رطوبت قطب را به خود گرفته که مهمترین خاصیت آن سرمای قطب است.»

او عنوان می‌کند: «این توده هوا‌ها با فعل و انفعالاتی که در جو به وجود می‌آید به حرکت درمی‌آیند و زمانی که کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، تغییراتی در شرایط آب و هوایی ایران ایجاد می‌کنند.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی توضیح می‌دهد: «بر روی سیبری در اغلب اوقات سال هوای پرفشاری حاکم است که به پرفشار سیبری معروف است. توده‌ای که بسیار سرد و خشک است و معمولا در زمستان‌ها این توده هوا تقویت می‌شود. گاهی وقت‌ها نیز زبانه‌ای از توده هوای سیبری به سمت شمال شرق ایران جریان پیدا می‌کند. یعنی بیشتر شمال شرق و بعضی وقت‌ها تا نیمه شرقی کشور را بر می‌گیرد. در واقع پرفشار سیبری به این مناطق از کشور نفوذ می‌کند.»

ضیائیان اضافه می‌کند: «با نفوذ توده هوای سیبری به کشور معمولا در مناطق شمال شرقی و نیمه شرقی دمای هوا کاهش پیدا می‌کند. حتی گاهی بخش زیادی از کشور را فرا می‌گیرد و منجر به کاهش دمای قابل توجهی می‌شود. اگر این اتفاق با سامانه بارشی همراه شود، عمدتا بارش‌های برف را هم شاهد خواهیم بود.»

منبع: روزنامه همشهری

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: